25. Itsemyötätunto. Vieraana Ronnie Grandell.

25. Itsemyötätunto. Vieraana Ronnie Grandell.

37 min - juuri nyt

itsemyötätunto on taito, josta on paljon hyötyä hyvinvoinnille. Se on myös taito, jota voi kehittää. Harjoittaessasi itsemyötätuntoa kohtelet itseäsi, niin kuin kohtelisit ystävää - erityisesti vastoinkäymisten hetkellä. Tässä jaksossa keskustelemme siitä, mitä itsemyötätunto on, mitä hyötyä siitä on ja miten sitä voi vahvistaa aiheesta tietokirjan (Tammi 2015) kirjoittaneen työterveyspsykologi, johtajuusvalmentaja Ronnie Grandellin kanssa. Jakson lopuksi Ronnie ohjaa harjoituksen, jota voit käyttää itsemyötätunnon kehittämiseen. Hän antaa tähän myös muita käytännön vinkkejä. Tutkimuksissa on havaittu, että itsemyötätuntoiset ihmiset ovat keskimäärin tyytyväisempiä elämäänsä ja he kokevat vähemmän ahdistusta, stressiä, uupumusta ja masennusta. Samoin on havaittu, että myötätuntoisesti itseään kohtelevat henkilöt vitkuttelevat vähemmän kohdatessaan epämiellyttäviä tehtäviä ja he myös kestävät vastoinkäymisiä paremmin verrattuna ihmisiin, jotka suhtautuvat itseensä kriittisemmin. Itsemyötätunto on siis taito, jota kannattaa kehittää. Tässä jaksossa pohdimme vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin: - Mitä itsemyötätunto tarkoittaa? - Mitä hyötyä itsemyötätunnosta on? - Miten itsemyötätuntoa voi vahvistaa ja kehittää? - Millaisia esteitä itsemyötätunnon kehittämiselle on? - Minkälaisia vinkkejä ja harjoituksia itsemyötätunnon vahvistamiseen on? Jakson linkit: - Ronnie Grandellin kotisivut: www.itsemyotatunto.com - Ronnie Grandell LinkedIn:ssa: www.linkedin.com/in/ronnie-grandell-a39aa533 - Ronnie Grandellin kirjat: www.itsemyotatunto.com/kirjat.html -- Jos pidit tästä jaksosta olisin kiitollinen, jos jaat sen somessa kavereillesi! Muista myös tilata Psykopodiaa, niin et missaa uusia jaksoja! Psykopodiaa löytyy Instagramista ja Facebookista: @psykopodiaa sekä verkosta: Psykopodiaa.fi Nina Lyytisen löydät LinkedIn:sta ja Twitterista @LyytinenNina sekä verkosta: ninalyytinen.fi

keyboard_arrow_down