keyboard_arrow_down
Väsymys ja nukahtaminen vakavia riskejä liikenteessä
PAIKALLISTA OSAAMISTA
Väsymys ja nukahtaminen vakavia riskejä liikenteessä
play_circle_outline
Väsymys ja nukahtaminen vakavia riskejä liikenteessä

Väsymys ja nukahtaminen vakavia riskejä liikenteessä

5 min - 23.11.2020

Liikenneturva Kuopion yhteyspäällikkö Tuula Taskinen kertoo haastelussa kuinka vakavia riskejä väsymys ja nukahtaminen liikenteessä ovat, Jyrki Yliniemi haastatteli. Liikenneturvan vuonna 2020 toteuttamassa kyselyssä 14 % kertoi autoilleensa viimeisen 12 kuukauden aikana niin väsyneenä, että pelkäsi nukahtavansa rattiin. 6 % oli torkahtanut jonain kertana edes sekunniksi. Tutkimusten mukaan väsymyksestä johtuvan liikenneonnettomuuden riski on suuri eritoten nuorilla miehillä Yleisin syy väsymykseen on unen puute. Väsymiseen ratin takana vaikuttaa niin unen määrä ja laatu kuin valvomisen kesto. Aikuinen tarvitsee unta keskimäärin 6–9 tuntia vuorokaudessa. Myös muut tekijät, kuten sairaudet ja lääkitys voivat aiheuttaa väsymystä. Koska tehokkain tapa väsymyksen torjuntaan on lepo, lähtee kuljettajan ennakointi väsymyksen torjunnassa liikkeelle jo toimista kauan ennen rattiin tarttumista. Jos väsymys yllättää kesken ajon ennakoinnista huolimatta, paras keino sen taltuttamiseen on matkan keskeyttäminen kokonaan. Jos se ei ole mahdollista, kannattaa juoda jotain kofeiinipitoista kuten kahvia ja ottaa sen jälkeen 15–20 minuutin nokoset. Kofeiini alkaa vaikuttaa vasta parinkymmenen minuutin päästä nauttimisesta.

keyboard_arrow_down